Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning
Besk en slumpmssig hemsida p Zoomin

Kristihimmelsfärd gökotta - predikan

Aktuella texter

Herre över allting

Dan 7:13-14

Apg 1:1-11/Ef 4:7-13

Joh 17:1-8

Ps 110

 

En dag i slutet på 80-talet åkte min mamma på shoppingtur till A6 i Jönköping – väl där erinrade hon sig en historia som hon hade hört och som hon gärna ville prova. Hon ställde sig mitt i folkvimlet och tittade uppåt och ganska snart var det fler som gjorde exakt som hon, för att också få upptäcka vad det var hon såg. Nöjd och glad över att det fungerade gick hon vidare.
Jag har burit med mig den här historien genom livet, inte bara för att den är kul, eller ett bevis för att min mamma inte är som andra, utan för att den säger något om oss människor. Vi gör gärna detsamma som andra människor gör.
När jag skulle snickra en farstukvist till huset frågade jag grannen hur jag skulle göra och sedan funderade jag tillsammans med pappa om jag skulle gjuta cement i backen på egen hand eller köpa ett färdigt betongfundament att skruva träpelaren i. Jag valde det färdiga fundamentet, men Efter en stunds grävande insåg jag att berget som mitt hus vilar på omöjliggjorde mitt beslut. Jag fick gjuta på egen hand och än så länge håller det.
Vad i hela friden har nu detta med Kristi himmelsfärdsdag undrar kanske någon – jag får vädja till ert tålamod….
När Jesus strax ska gå igenom det svåraste han någonsin gjort – så förbereder han sig genom att fokusera på det ultimata, det viktigaste, på sitt ursprung, på den säkraste grunden av dem alla. Han lyfter blicken mot himlen och riktar sig till Gud den allsmäktige, Fader, Skapare, för evinnerlig tid alltid existerande.
Lärjungarna satt ju samlade runt Jesus, men han vänder sig inte till dem, för de kan inget göra åt hans belägenhet, åt hans nöd, åt hans framtid. De kunde omöjligt förhärliga honom så som Gud skulle göra, de kunde omöjligt ge honom stöd genom den tid som väntade. (Att förhärligas var enligt Johannesevangeliets författare detsamma som att i tron förenas med Gud, att Jesus skulle återgå till den himmelska form han äger hos Gud).
Man kan lugnt säga att Jesus väljer den bästa grunden för att klara av det som väntade – det som måste göras för att Gud skulle bli känd och människosläktet räddat – han väljer att lyfta sin blick mot himlen och lägga allt hos Gud.
Kanske är detta dagens viktigaste lärdom från Jesus till oss här idag. Frågan som ställs är: vilken grund väljer du?
Sverige är det mest sekulariserade landet i hela världen och människor är ohyggligt olyckliga och jag tror att det beror på att så få människor lyfter sin blick mot himlen. Vi rusar fram med blicken riktad i marken, på vägen, i mobilerna, på klockan och inför svåra situationer och livsval så frågar vi människor i vår omgivning om goda råd och försöker göra som dem. Eller så läser vi en bok, en blogg eller går en kurs. Vi kan också söka inåt in i oss själva och tro att vi i oss själva kan finna svaret och grunden för det som ska ske. Men det är så sällan vi är oss själva tillräckliga!!! Ofta står vi där med våra färdigköpta betongfundament och inser att det inte fungerade/att verkligheten såg annorlunda ut än jag tänkt mig. Det är inte världens bästa liknelse – jag vet – men jag tror ni är med mig ändå, annars säg till.
Som sekulariserad svensk är vi ofta beroende av konkreta bevis och tillförlitliga fakta som står nerskrivet i tjusiga staplar och diagram. Vi behöver vara trygga i vår vetskap att SÅ HÄR ÄR DET – det är bevisat, och när det visar sig att det inte är så, blir livet jobbigt!

Kristi himmelfärdsdag vill påminna oss om att lyfta blicken, lägga av alla bördor och grunda hos en allsmäktig, evig Skapare med allsmäktiga möjligheter och vidvinkelblick över tid och jord.
Kristi himmelsfärdsdag är en dag som berättar att allt i livet inte är konkret, statistiskt mätbart eller går att bevisa här och nu.
Ta min hjärna till exempel. Ser ni den? Har ni någonsin känt på den? Har vi egentligen några bevis för att den finns här inne??? Det enda beviset på att den existerar är att jag ibland har huvudvärk och kan, med Guds hjälp och bistånd, klämma ur mig en predikan eller två.
Nåväl.
Min poäng här att vi inte ska glömma bort att rikta vår blick mot himlen och grunda allt som grundas kan hos Gud istället för denna världen. Att vända blicken mot Gud så ofta vi kan, kan väcka viss uppståndelse, men när vi gör det kommer det märkas och människor kommer vilja se det vi ser - och vi kommer ”få kraft när den heliga anden kommer över er, o


 

 

Fredagen den 7 juli 2017 kl. 15:13

Predikningar | Permalnk | Kommentarer [0] Kommentera detta inlgg

 

Kommentarer

 

Skriv ett meddelande

Namn
(obligatorisk):
URL
(hemsida/blogg):
E-post
(visas ej):
Meddelande:

 

 
nil

 

Kategorier

Allmnt

Betraktelser/reflektioner

HSP

Predikningar

terbruk

Arkiv

 2018

 2017

 2016

 2015

 2014

Bloggar

Zoomin: Nyheter & feedback

Lnkar

Nyligen.se

Flden

RSS-fldeRSS 2.0

 

.